Velkommen > Undervisning > Web 2.0 værktøjer

Web 2.0 værktøjer



Nogle betragtninger over et par af de web 2.0 værktøjer jeg har anvendt i undervisningen.

Diverse værktøjer

www.Todaysmeet.com  Backchannel som vi fik præsenteret på vores pæd. dag . "Hvisken" i klassen kan flyttes her til. Læringsmæssig styrke: At man er på samme kanal. Kræver ikke at eleverne logger ind, de skal blot kende URL'en. Begrænset antal tegn til rådighed. Ikke et site jeg bruger meget...

http://www.socrative.com/  Afstemninger og test. Flere rigtig gode værktøjer til evaluering mm.  Kræver ikke at eleverne logger ind, de skal blot kende URL'en.

Man kan vælge at downloade elevernes svar i en excel-fil - hvis man vil arbejde videre med dem.

Har brugt det et par gange og det virker rigtigt godt....måske for godt til at være gratis. Mon ikke det bliver en betalingsside i version 1.0??  

Husk at eleverne skal bruge deres eget navn, når de går ind på aktiviteten - ellers bliver det svært at bruge det til evaluering.

www.mind42.com  Browser-baseret mindmap. Styrken ligger i muligheden for online samarbejde. Har brugt det flere gange og det virker godt. Flere kan arbejde simultant på samme mindmap! Kræver at eleven opretter en konto og logger ind. Oprettelsen tager lidt tid,  det letteste er at eleverne skriver deres email i en kommasepareret txt-fil. Hvorefter de inviteres og opretter deres konto.

https://coggle.it/  Browserbaseret mindmapprogram, mulighed for samarbejde, login via google-konto. Man kan lave og dele flotte funktionelle mindmaps. Man kan også downloade mindmappet som en ordliste afslutningsvis, så man kan arbejde videre med emnet i tekst. Mine varmeste anbefalinger :-)

------------------------------

http://www.spiderscribe.net/

http://www.whiteboardblog.co.uk/2011/09/8-online-noticeboards-wallwisher-and-more/

http://www.mindmaple.com/Products/

------------------------

www.blogger.com Lad eleverne/grupperne opret en blog vha. deres gmail-konto. Resultat: En rigtig blog på nettet. Har prøvet det et par gange og det virker fint. Kræver eleverne har en google-konto

www.123hjemmesider.dk I forbindelse med projektarbejde med valgfrie produkter har eleverne ofte brugt siden. Gratis i 30 dage?? Det lader til at virke godt og stabilt.

www.Bitly.com En linkforkorter. Ikke så vigtig, men kan bruges til at forkorte lange web-adresser.

www.threddie.com Sidechannel/debatforum. Har ikke afprøvet det,  det bliver nok heller Ikke relevant, da der skal betales. Kommer ikke til at bruge det  - hvis eleverne skal diskutere så skal det være i et forum med andre deltagere end kun klassen.

http://wallwisher.com/ se fx  http://wallwisher.com/wall/biojsn  Mit lille eksperiment med en elektronisk opslagstavle, som alle med linket kan lave opslag på. Virker rigtig godt. Problem: et indlæg kan kun være 140 tegn. Har brugt det nogle gange i undervisningen, men det kræver man gennemtænker produktkravet i modulet.

www.prezi.com Præsentationsprogram - man kan arbejde simultant. De mere kreative elever bruger det en del. Virker rigtigt godt når man bliver vant til at bruge det. Eleverne kender det typisk fra andre fag fx billedkunst. Skabelonerne kan anbefales til den tidspressede elev....

http://beta.mural.ly Et program ala prezi. Men lidt mere simpel og måske lettere tilgængelig?

Google docs, drev el. drive https://drive.google.com/?tab=mo&authuser=0#my-drive

Via google docs kan man oprette og dele dokumenter. Når man opretter dokumenter og præsentationer og ved at vælger den indstilling hvor alle med linket kan redigere, så kan eleverne arbejde simultant på et dokument.

Har brugt det til gruppearbejde, så hver gruppe har et dokument til deres besvarelser. Det gør at klasseundervisningen efterfølgende baseres på eleverne udgangspunkt. Det giver et klart produktkrav, som forpligter - eller udstiller.

Den sidste tid har jeg ladet eleverne oprette dokumentet og så dele det med mig og resten af gruppen. På den måde undgår man (tildels) at en skriver og tre er på facebook. Fordi alle gruppen kikker på samme skærmbillede fastholder det lettere fokus på opgaven. Jeg kan kommenterer deres arbejde simultant, og jeg kan inddrage deres svar under opsamlingen - samt jeg kan bruge deres produkter til evaluering.

Har brugt det en del til repetition i klassen og til brainstoming. Men også til gruppearbejde, og gennemgang af dagens tekst. En sjov variant er at lavet et fælles dokument som alle skriver i. Eleverne skal så i par arbejde med at stille spørgsmål til teksten: Hvad er det jeg ikke forstår? Så tager den efterfølgende klasseundervisning udgangspunkt i elevernes spørgsmål. Hvilket vil siger undervisning pludselig bliver ekstremt elevcentreret.

Google docs giver, som nævnt,  også mulighed for at lave, dele og samarbejde om præsentationer. Præsentationerne ligner powerpoint og kan downloades som .ppt.

http://writeboard.com/

Måske brugbart? Man kan ikke arbejde simultant, så jeg kommer ikke til at bruge det i UV.

Classroom management

http://www.triptico.co.uk/ 20 værktøjer samlet i et program (gratis download). Student selector, gruppedannelse, ur, nedtælling, magnettavle etc. De værktøjer jeg har afprøvet virker rigtigt fint. Det bliver nok mit primære program til at styre UV.

Nedtælling: Jeg har 2, 5, 10, 15, 20 og 30 min nedtællingsure i min bookmark-menu, så det er bare at klikke på linket og trykke start.

2min

5min

10min

15 min

20min

30min

Nedtællingsur. De ovenstående er alle fra:

http://www.online-stopwatch.com/full-screen-stopwatch/

http://primaryschoolict.com/random-name-selector/# En online student selector - med pæn "håndskrift" og højtlæsning!

http://www.classtools.net/education-games-php/fruit_machine En online student selector - som en enarmet tyveknægt. Altid et sikkert hit! Gem klassenlisten i en tekstfil eller fx onenote. Fuld af Win.

Ventetidsproblematikken ved modulets start

Mens man sætter teknikken op er det en fordel at klassen arbejder med et kort opgave fx:

  • Hvad er essensen i ?

  • Hvad er hovedpointen i dagens lektie

  • Find fem nøgleord fra lektien

  • Hvad betyder?

  • Hvorfor er ? Vigtig

  • Hvad var det svære i dagens tekst?

Eller man kan sætte kopiuddeling i gang, eller starte gruppearbejde - Der er mange muligheder

Inspiration

http://111variation.blogspot.com

http://eftersidderen.wordpress.com/  Blog om IT mm. i undervisningen

http://www.whiteboardblog.co.uk

http://teacherslovesmartboards.com

http://edudemic.com/2012/08/50-education-technology-tools-every-teacher-should-know-about/  50 Education Technology Tools Every Teacher Should Know About

http://edudemic.com/2012/04/50-little-known-ways-google-docs-can-help-in-education/

http://edudemic.com/2012/08/skype-in-classroom/

Sumpen

TED-Ed : Lessons worth sharing  

http://edudemic.com/2012/10/google-forms-classroom/ Google forms virker interessant, har brugt det til evaluering. Andre muligheder er projektledelse (hvilken fase er de forskellige gruppe i etc.) og meget mere.

http://edudemic.com/2012/10/how-to-host-a-google-hangout-with-your-students/

http://videnskab.dk/kultur-samfund/ny-teknologi-kan-skade-patienter-og-skoleelever-mere-end-den-gavner

http://www.studyblue.com/online-flashcards/ Flashcard online - ser flot ud, men virker det i UV? Opsamling ved lektionens afslutning, eller måske forløbets afslutning.


 

Powered By CMSimple.dk | Design By DCWD