Velkommen > Studieteknik > Generelle tips om opgaver

Generelle tips om opgaver


Listen her er lidt en gentagelse af forskellige andre af mine sider, men jeg tror alligevel at listen kan gøre nytte. Den er lavet på baggrund af mange, mange, mange opgaver som jeg har rettet. Så den er rette mod diverse fejl og svagheder, som jeg har set alt for ofte.

1.    Hold afstand til jeres kilder. Man må ikke skrive af! Man må gerne lave citater med referencer. Hold nu afstand - Jeg gider ikke mere plagiat, det gør mig sur og giver -03 første gang. Anden gang er det en tur ned til rektor, tredje gang risikerer du at ryge ud. 

2.    Byg ikke jeres opgave på en eller to artikler. Lav en velunderbygget opgave ved at inddrage flere artikler. Gamle lærebøger giver absolut ingen points. Vi vil have opdateret relevant viden...

3.    I naturvidenskab er det sædvane at anvende direkte reference (forfatter, årstal for udgivelse, sidetal). Andre fag har andre traditioner.

4.    Skriv argumenterende – IKKE fortællende. Det jeg mener er, brug det I skriver til noget - hvorfor, hvilken betydning osv.

5.    Vis I er systematiske: afgræns, opstil, behandle og konkluder. Det gælder for opgaven som helhed og for de enkelte afsnit.

6.    Lav et storyboard der sikrer en rød tråd i opgaven.

7.    Varier sproget; fordi, fordi, fordi, fordi…gab.

8.    Brug synonymordbogen: hvilket medfører, som betyder, er ensbetydende med, resulterer i osv.

9.    Præmis/argument og så derefter konklusion. Se pkt. 3

10.   Lav delkonklusioner undervejs.

11.   En diskussion er ikke en opremsning af diverse artikler. Fraser som "hvilket underbygges", "dog modsiges det af", "ligeledes finder" og mange andre, viser hvordan du formår at sammenholde information fra forskellige kilder.

12. Vær kvantitative i jeres analyse. Jeg er træt af at læse "grafen stiger lidt" - jeg vil have tal, indextal eller procent på bordet. Jeg springer ganske enkelt en sikring når jeg læser ordet "bedre" i beskrivelsen af en kurve!

13.    Lav afslutningsvis en konklusion der samler delkonklusionerne og fører tilbage til formålet.

14. Udfyld rammen. Hvis opgaven skal være ca. 15 sider, så skal den være ca. 15 sider. Ikke 12 sider og ikke 18 sider. Ca. 15 sider er mellem  14½ og 15½!

15. Skab en rød tråd i opgaven ved at sprogligt at tydeliggøre overgangene mellem afsnit. Forklar mig hvorfor det jeg skal til at læse er relevant for besvarelsen (se dette eksempel).

16.    Læs korrektur, læs korrektur, læs korrektur.

17.    Lad Word generere indholdsfortegnelsen. Der ser lidt mere professionelt ud end en der er skrevet i hånden….

18.    Litteraturliste udformes ved naturvidenskabelige opgaver således: forfatter, Årstal, titel, (journal), forlag, oplag/udgave  Eksempelvis:
Oberman, L. M. & Ramachandran, V. S. (2007). The simulating social mind: The role of the mirror neuron system and simulation in the social and communicative deficits of autism spectrum disorders. Physiological bulletin. Vol. 133, 2, 310-327
Opbygningen her følger APA standarden.

19. Det vigtigste råd, til sidst, fordi man bedst huske det første og det sidste: Læs opgaven og brug opgavens oplysninger. Læs opgaven igen! Fik du svaret på alle delspørgsmål? Fik du brugt alle oplysninger?


Undermenu

 

Powered By CMSimple.dk | Design By DCWD