Velkommen > Diverse - ikke faglig > Friluft > Mad på tur

Mad på tur


Først nogle nogle generelle tips om mad på tur, og nederst nogle konkrete forslag.


Tips

•    Vælg fødevare: med lavt vandindhold, der kan tåle at blive pakket ned, der tilberedes let/hurtigt og der smager godt – det der smager godt hjemme er måske ikke egnet i feltet fx chilipølser! 
•    Husk også at minimer emballage og specielt metalemballage. Pak tingene om i egnede beholdere, poser eller tuber.
•    Glasemballage er NOGO.
•    Vælg fødevare der indeholder mere end blot sukker og farvestof – der skal også fedt, protein og fibre til – helst i hvert måltid. Dvs. chokoladekiks, matadormix, toastbrød og cola ikke skal være hovedbestanddele i turmad.
•    Medbring noget der kan spises uden tilberedning, noget kold, noget varmt, noget med hurtige og noget med langsomme kulhydrater.
•    Husk krydderier (specielt karry), frugt og grønt samt olivenolie. Kartoffelmos løftes til nye højder med lidt olivenolie og purløg. Mht. frugt så er æbler og appelsiner mest egnet til at blive pakket ned.
•    Medbring ikke mere end der anvendes, dog med den undtagelse at du skal medbringe ”nødrationer” til 24 timer ekstra.
•    Mad med mindst holdbarhed spises først fx kødpålæg.  Åbne dåser spises med det samme, de kan kun gemmes når temperaturen er konstant under 5° C. Rester findes pr definition ikke – spis op.
•    Husk at have mad i lommerne og tasker, så du kan holde dig gående uden rygsækken fx på små dagture.
•    Candy bars ala Mars og Snickers er typisk for søde og kvalme til at man har lyst til at spise dem, når man har brug for det. Vælg i stedet rigtige energy/recovery bars. Gerne nogen med både protein og kulhydrat – i en frisk smag.
•    Husk at opretholde en god hygiejne

Eksempler på rationssammensætning (skal lige skrives lidt om, det er ikke alle der kan lide at gå om natten).


Fredagnat:
Madpakke: 4 skiver rugbrød med paté (som 1. måltid), 2 energibar eller loganbrød, 1 pose trailmix, et par stykker slik.

Lørdag dag
400 g grød, jordbær eller stikkelsbær/kiwi (inden der skal soves)
4 grovboller med pålæg, og kaffe til (når man har sovet)
Varm mad fx frysetørret, eller forkogte ris/pasta blandet med tun i olie og karrypulver (evt. med rosiner, tørret ananas el.lign.). Billige alternativer: Fuldkorns nudler (kogetid , 4 min), øllebrødspulver eller kartoffelmospulver.
 
Lørdag nat
3 grovboller, 3 Energibar eller loganbrød, 1 lille pose trailmix, et par stykker slik

Søndag morgen
Patruljemysli, kaffe

Søndag 2. Måltid
Rugkiks med pålæg, eller Loganbrød

Nødration:
1 pose frysetørret, 1 pose mysli, 1 energibar eller 1 pose trailmix, 2 tebreve, 4 stk. sukker.
 
Eksempler:
Pålæg: hård røget pølse fx en god chorizo (uden for meget chili), jordnøddesmør, leverpostej på dåse, tun i olie (ikke vand).

Brød:

Mange er vilde med knækbrød. Som naturligvis godt kan spises - i mangel af bedre. Mine personlige favoritter er Pita (evt. frossen), tortillas (fuldkorn) eller Nanbrød. Nanbrød kan evt. kort ristes på panden i lidt olivenolie. Lækkert til en omgang Chilli con carne eller en kop suppe.

Varme drikke:

Kakaodrik (Bland evt. selv rigtig kakaopulver med sukker og evt. mælkepulver), frysetørret kaffe, teposer samt sukker og evt. flødepulver.

Patruljemysli:

Pose med mysli og mælkepulver, evt. proteinpulver med smag. Blad evt. dine ynglings nødder, tørret frugt, sukkersødet mysli etc. med alm. havregryn - efter egen smag og behag. Lav heller flere mindre portioner end få store. Husk at luften skal presse helt ud inden man slå knude på posen. Pak fx poserne tre og tre i større poser.
Min egen opskrift er pt. havregryn, ruggryn, proteinpuver, mælkepulver og sukker. Det blandes i posen og vakuumpakkes. Hvis man vakuumpakker uden at blande pulveret grundigt med gryn, så klumper det. Når jeg pt. ikke blander frø, nødder og sukkerristet musli i så er det forbi det kan perforere vakuumposen.
Blandes med kold eller varmet vand i posen, rystes og blandes, spises af posen. (Posen kan senere genbruges til affald, afføring mm.)

Trailmix:

Tørret frugt, nødder og frø blandet efter smag og behag. Pas på med de færdig blandede poser, hvor der kan være en del salt tilsat. Tørret æble og tranebær giver en god friskhed i blandingen. Tørret ananas giver ekstrem sødme.
Nødder og frø i større mængder sætter gang i tarmene, så husk toiletpapir.


Vakuumpakning:

Jeg har med held blandet salte peanuts, mandler, rosiner og tranebær. Så har jeg vakuumpakket det i passende portioner. Der har virker som en god moralbooster. Rosinerne bliver lidt klamme hvis det opbevares i længere tid.

Rugkiks der vakuumpakkes i to stakke af fem virker også rigtig god. De er rimelig holdbare (knækker ikke) på den måde. Kiks og varm cacao er altid godt på en regnvejrsdag!

Kleenex/servietter der vakuumpakkes fem og fem er efterhånden standard hos mig. Genialt at de fylder så lidt og er vandtætte! Så har man altid toiletpapir med.




 

Powered By CMSimple.dk | Design By DCWD